מגזין כושר ובריאות גוף1

חשיבות הגמישות (והמתיחות?)

מתאמן עושה מתיחות גמישות עוזרת (כשצריך ממנה באמת עוד) תמונה: freedigitalphotos

מערכת גוף1

הגמישות היא מרכיב חשוב ביותר בסוגי ספורט רבים, אך יותר מכל בחיי היום יום שלנו.  חוסר גמישות יכול להוביל לפציעות ולעתים קרובות פשוט לפגוע באיכות החיים.

מאת: יובל שטיין – מנהל אתר גוף1

אתה מנסה לעבור גדר קטנה אבל לא מצליח להרים את הרגל, או מנסה להתכופף לקשור שרוך בנעל והשריר האחורי ברגל "נקרע" ?

גמישות היא מרכיב כושר חשוב ביותר אשר משפיע באופן ישיר על איכות חיינו.  גמישות מוגדרת כיכולת המפרק לפעול בטווח רחב של תנועה וניתן לפתחה ולשפרה.  באופן הגיוני, נוהגים לקשר בין תרגילי המתיחות לפני ואחרי פעילות גופנית לבין "גמישות", אך מדובר באשליה.

בהיותי נער צעיר ובמהלך שמונה שנים בהם התאמנתי בקראטה היינו פותחים את השיעור בתרגילי גמישות ומתיחות, כאשר אחד מהם היה ישיבה ופישוק הרגליים כמה שאפשר במשך מספר דקות.  כך עשינו במשך שמונה שנים, אך מעולם לא אני ולא אף אחד מהסובבים אותי שיפר בצורה משמעותית את זווית הפישוק, בטח לא הגיע ל"שפגת".  אחרי אימונים במסגרת שונה אשר התמקדו עוד יותר בגמישות ולאחר שעשיתי אימוני גמישות – הגעתי לפיסוק מלא ויכולתי לפסק רגלי בין 2 כיסאות כמו בסרטו של ואן-דאם!

בקורס המדריכים הראשון שלי נאמרה האמרה: גמישות אינה מושגת במתיחות – אלא באימון! והכוונה היא לאימון שכולו גמישות וכולל "תרגילי מתיחות".  אין כוונה להפריד בין המונח "תרגילי מתיחות" לבין הגמישות אלא רק לחזק את הטענה שהמתיחות המקובלות לפני, בזמן ואחרי פעילות גופנית – לא די בהן.
אימון גמישות הוא אימון ממוקד מאוד של 20-40 דק' בו מאריכים באופן הדרגתי את טווח התנועה של המפרק ע"י הגעה למתיחה מקסימאלית של השריר והתמדה במצב זה.  ניתן לכוון את האימון לכל מפרקי ושרירי הגוף: צוואר, ידיים, רגליים ("שפגת"), גב ועוד..

הגמישות, מעבר להיותה גורם מכריע בענפי ספורט שונים, עשויה להוסיף לאיכות החיים ולאפשר לנו פעולות שונות הנדרשות ביום-יום כגון: קשירת שרוכים בנעליים, מעבר מעל חפצים גבוהים, שליחת היד לאחור על מנת להביא משהו (מבלי להסתובב!) ואפילו היכולת לגרד בגב!  למרות זאת, בטרם ניגשים לפתח את הגמישות באחד או יותר ממפרקי הגוף, כדאי לבדוק האם יש בכך באמת צורך.  האם תהיה לך תועלת בפיתוח היכולת לעשות שפגט ? האם יעזור לך באמת להיות מסוגל לגעת בבהונות הרגליים בכפיפת הגב בעמידה ?

מרכיב הגמישות הוא פעמים רבות חלק במהלך טיפול בבעיות יציבה וכאבים, לדוגמא במקרה בו הכתפיים משוכות לפנים באופן קבוע (מצב נפוץ יחסית). במקרה זה לדוגמא, הגמשת קבוצת השרירים העושים פעולה זאת היא הכרחית על מנת לאפשר בקלות את הפעולה ההפוכה (משיכת הכתפיים לאחור).

חשיבותה של הגמישות היא לא רק בטיפול אלא אף יותר במניעה של פציעות ומניעה של ליקויי יציבה, אך למרות יתרונות הגמישות, יש לזכור כי גמישות יתר במפרק פוגעת ביציבותו ועל כן יש לשלב אימונים לחיזוק השרירים בנוסף לאימוני הגמישות.

מומלץ לבצע אימוני גמישות בפיקוחו של איש מקצוע המוסמך לכך או במאמן כושר אישי בעל ידע בנושא.
אימון כושר זוגי